Saturday, September 27, 2008

Angkasawan China berjaya berjalan di angkasa lepas



penduduk China menonton sebuah skrin gergasi yang menyiarkan secara langsung misi angkasawan Zhai Zhigang ketika beliau berjalan di angkasa lepas, semalam.
- AP


BEIJING 27 Sept. - Angkasawan China, yang menggunakan kapal angkasa Shenzhou VII, mencipta sejarah hari ini apabila berjaya berjalan di angkasa lepas dan menerima tepukan bergemuruh daripada berjuta-juta rakyat yang menonton siaran langsung misi itu melalui televisyen.

Ketua penerbangan Zhai Zhigang, terapung di angkasa selama 20 minit, di luar kapsul yang membawanya sebelum itu.

Kejayaan itu, yang menguatkan lagi agenda angkasa lepas China, termasuk untuk membina stesen angkasa lepas menjelang 2020, turut disaksikan oleh Presiden Hu Jintao dan beberapa pegawai kanan Parti Komunis.

Sebaik saja keluar dari pintu berbentuk bulat, Zhai, 42, melambai ke arah kamera yang dipasang pada kapsul berkenaan dan berkata:

"Salam sejahtera kepada semua rakyat negara saya dan dunia!"

Dengan keadaan tubuhnya diikat oleh dua utas kabel ke kapsul itu, Zhai mengibarkan bendera China yang dihulur kepadanya oleh angkasawan kedua Liu Boming, yang membantunya dari dalam kapsul itu, sebelum mengumpul sampel bahan yang terlekat di luar kapal angkasa berkenaan untuk tujuan penyelidikan.

No comments: