Sunday, November 16, 2008

Empat penjenayah Indonesia ditembak mati



MAYAT empat penjenayah warga Indonesia di atas jalan selepas mati ditembak oleh anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Seremban di Jalan Seremban-Labu berhampiran pejabat Kualiti Alam Sdn. Bhd., Seremban, semalam. – Gambar MD.SHAHJEHAN MAAMIN


SEREMBAN 16 Nov. – Empat penjenayah warga Indonesia yang diburu polis kerana terlibat kes samun dan rompakan bersenjata ditembak mati dalam satu kejadian di Jalan Seremban-Labu di sini pagi ini.

Mereka dipercayai terlibat dengan 24 kes samun di sekitar Seremban, Nilai, Labu, Mantin, Selangor dan Melaka pada tahun ini, selain rompakan bersenjata di Selangor serta Melaka.

Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Osman Salleh berkata, keempat-empat mereka yang menaiki kereta Proton Satria bertindak menyerang polis dengan parang menyebabkan polis terpaksa melepaskan tembakan bagi mempertahankan diri pada pukul 6 pagi di kawasan tersebut.

Menurutnya, 10 das tembakan dilepaskan mengenai kesemua penjenayah yang berusia 20-an itu yang juga didapati tidak memiliki dokumen pengenalan diri.

“Pergerakan kumpulan penjenayah itu telah diintip di kawasan tersebut sejak awal lagi dan apabila menyedari kehadiran polis, mereka cuba memboloskan diri tetapi terbabas kerana kereta mereka merempuh pembahagi jalan di kawasan tersebut.

“Ketika itulah mereka keluar dari kereta untuk menyerang polis menyebabkan polis terpaksa bertindak balas.

“Kita memang memburu mereka dari dulu lagi dan akan meminta bantuan polis antarabangsa (Interpol) untuk mengetahui sama ada mereka merupakan penjenayah bermusim di Indonesia,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Osman memberitahu, semua mayat suspek dihantar ke Hospital Tuanku Ja’afar untuk bedah siasat.

Beliau berkata, siasatan juga mendapati Proton Satria nombor pendaftaran JEE 1396 itu adalah kenderaan curi, selain itu polis turut merampas tiga bilah parang, pisau, pemotong besi, pemutar skru, mesin ketam elektrik dan masing-masing sebuah komputer riba, telefon bimbit serta kamera digital.

Jelasnya, polis turut menemui dadah jenis syabu dan pil eramin 5 dalam kereta dan pada mayat penjenayah terbabit.

No comments: