Sunday, November 16, 2008

Dulu tentera biasa, kini bergelar Datuk



MUSTAPHA AHMAD MARICAN


PENUGASAN sebagai seorang anggota tentera menuntut pengorbanan yang bukan sedikit.

Ini termasuklah pengorbanan dari segi gaya hidup, masa, keringat dan darah. Biasanya, umum menganggap, apabila `terjebak' sahaja ke dalam bidang ketenteraan, kehidupan mereka juga perlu diacu lantas mengorbankan cita-cita lain yang ada di dalam dada.

Berbeza dengan Komander (B) Datuk Mustapha Ahmad Marican, 48, bertugas selama 29 tahun dalam angkatan tentera merupakan suatu kenangan yang indah dan tiada tolok bandingannya.

Beliau mula menyarung pakaian seragam tentera berwarna putih, lambang kebanggaan warga Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) pada tahun 1979 di bawah skim anggota lain-lain pangkat (LLP).

Mustapha yang gemar menulis dan berbakat dalam bidang itu pernah dilantik sebagai wartawan pertahanan di Kementerian Pertahanan pada tahun 1993.

Setelah melalui kehidupan selama lebih 10 tahun di dalam TLDM, beliau nyata tidak mensia-siakan semua peluang yang hadir terutama dalam bidang pendidikan melalui skim-skim pembelajaran jarak jauh dan separuh masa yang ditawarkan universiti-universiti tempatan.

Hasilnya, beliau ditauliahkan rangking pegawai TLDM pada 1995 melalui diploma dan kelayakan pendidikan lain yang diperoleh sepanjang perkhidmatannya.

Selepas pentauliahan tersebut, Mustapha berkhidmat sebagai Pegawai Perhubungan Awam (Laut) Kementerian Pertahanan sambil menyandang jawatan Pengarang Majalah Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Lebih membanggakan, beliau merupakan pegawai TLDM pertama yang menyandang jawatan pengarang majalah ATM berkenaan.

Tidak terhenti di situ, Mustapha yang obses mencari ilmu dan mengkaryakannya, meneruskan pengajian di Universiti Malaya, Kuala Lumpur pada 1996 dalam bidang Pengajian Linguistik.

Setahun kemudian, beliau muncul sebagai pelajar terbaik keseluruhan program berkenaan.

Keupayaan anak jati Kampung Losong Megat Hussain, Kuala Terengganu ini dalam pencarian maklumat dan kecemerlangan, beliau menzahirkannya melalui penulisan perhatian Menteri Pertahanan (ketika itu) pada 1998, Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Kerana itu juga, beliau yang masih memakai uniform TLDM dipinjamkan daripada perkhidmatan ATM untuk membantu Syed Hamid sebagai Setiausaha Akhbar kementerian berkenaan dan berubah menjadi Setiausaha Akhbar Kementerian Luar apabila menteri tersebut bertukar portfolio setahun kemudian.

membantu negara

Semasa di Kementerian Luar, Mustapha menggemblengkan semua ilmu di dada bagi membantu negara memahami situasi politik bumi asing terutama yang sedang bergolak dan di dalam kesusahan.

Beliau kemudian kerap terlibat dengan misi-misi bantuan kemanusiaan di bawah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antaranya di Kosovo pada tahun 2000, Iraq (2001-2002), Timor Leste (2002), Kemboja (2003) dan Vietnam (2003).

Beliau yang cukup rapat dengan masyarakat Melayu di Perkampungan Cham, Kemboja seperti terikat dengan kehidupan di sana dan sering berulang-alik mencari dan menyampaikan sumbangan kepada mereka.

Sumbangannya itu dihargai oleh para pembesar negara tersebut apabila beliau dianugerahkan pingat Gold Medal First Class kerajaan berkenaan pada 2004.

Jasa, sumbangan dan kemahiran Mustapha turut mendapat perhatian pembesar-pembesar tempatan antaranya apabila menerima darjah kebesaran Pingat Jasa Kebaktian (PJK), Ahli Mangku Negara (AMN) dan Jaksa Pendamai (JP).

Pada 12 Oktober lalu, Mustapha menerima Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk sementara 11 hari kemudian, beliau dianugerahkan pingat Kesatria Angkatan Tentera (KAT) yang dikurniakan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

“Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada TLDM khasnya dan ATM amnya serta kementerian-kementerian lain kerana segala tunjuk ajar dan peluang yang diberikan,” katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Menurutnya, beliau yang kini bertugas sebagai Ketua Penerangan Persatuan Bekas Tentera Malaysia akan berkongsi pengalamannya dengan bekas-bekas teman seperjuangan untuk terus membangunkan diri masing-masing, bangsa dan agama.

“Jika ingin berjaya dan mencuba pelbagai perkara baru, lakukannya dengan bersungguh-sungguh tidak kira kita ini pegawai atau hanya LLP,” tegasnya.

No comments: