Sunday, November 16, 2008

APEX cabaran paling besar warga USM


KOTA BHARU 5 Nov. - Pengiktirafan Universiti Sains Malaysia (USM) sebagai universiti berstatus Program Pemacu Untuk Kecemerlangan (APEX) merupakan cabaran paling besar perlu dipikul oleh warga USM.

Timbalan Pengarah Kanan (Pengurusan) Hospital USM, Mohd. Sayuti Wan Ismail berkata, ia menuntut warganya agar membuat lonjakan transformasi untuk bersaing di peringkat global dan menempatkan diri dalam kelompok 100 universiti terbaik dunia dalam tempoh lima tahun.

''Ia memerlukan pengorbanan dan komitmen tinggi daripada warga USM supaya cita-cita ini tercapai," katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Sains Makmal Perubatan Kebangsaan Kali Ke-2 di sini semalam.

Persidangan tiga hari itu dihadiri 112 peserta dari seluruh negara, terdiri daripada juruteknologi makmal perubatan dan pegawai sains termasuk pegawai penyelidik dari hospital dan pusat-pusat pengajian tinggi awam.

Persidangan itu dianjurkan oleh Persatuan Sains Makmal Perubatan, Kampus Kesihatan USM.

Katanya, usaha ke arah memartabatkan profesion Sains Makmal Perubatan di peringkat negara dan antarabangsa adalah selari dengan kedudukan dan status USM sebagai sebuah universiti penyelidikan.

Menurut beliau, persidangan ini dapat menyatukan idea kalangan ahli profesional mengenai kepakaran masing-masing dalam pelbagai disiplin Sains Makmal Perubatan.

Di samping itu katanya, ia dapat mendedahkan mereka kepada teknik dan penemuan baru yang berkaitan dengan bidang tugas dan tanggungjawab mereka.

Katanya, bidang Sains Makmal Perubatan sangat penting dalam diagnosis sesuatu penyakit dan hasil diagnosis dapat membantu para doktor dalam memberikan rawatan terbaik serta tepat kepada para pesakit.

No comments: