Sunday, November 16, 2008

84 calon SPM, STPM SMK Tengku Ibrahim terima sijil graduasi


SETIU 10 Nov. - Seramai 84 pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Ibrahim yang mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) pada tahun ini diraikan dalam majlis graduasi di sekolah itu semalam.

Perasmian majlis itu yang disempurnakan oleh Ahli Parlimen Setiu, Datuk Mohd. Jidin Shafee adalah sebagai perangsang kepada pelajar terbabit yang akan menduduki peperiksaan tersebut bermula esok.

Setiap pelajar berkenaan yang memakai jubah graduasi menerima sijil yang disampaikan oleh Mohd. Jidin di dewan sekolah itu.

Pengetua SMK Tengku Ibrahim, Abdullah Mohd. Nor berkata, setiap pelajar yang menerima sijil itu dipilih berdasarkan pencapaian mereka yang mendapat kepujian dalam semua mata pelajaran dalam peperiksaan percubaan SPM baru-baru ini.

''Pelajar STPM yang menyertai majlis graduasi itu pula adalah mereka yang mendapat purata nilai gred kumulatif 2.0 ke atas dalam peperiksaan percubaan STPM," katanya.

Menurutnya, majlis itu adalah salah satu usaha pihak sekolah untuk memastikan para pelajar itu mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM dan STPM yang bermula esok.

Beliau memberitahu, daripada 84 pelajar yang menerima sijil berkenaan, 38 adalah calon SPM manakala 46 adalah calon STPM dan mereka diharap berjaya mengharumkan nama sekolah itu nanti.

Majlis tersebut yang pertama kali diadakan oleh sekolah berkenaan turut dihadiri oleh ibu bapa pelajar.

No comments: