Thursday, August 28, 2008

Pelajar kongsi pengalaman pelancaran MEASAT


CYBERJAYA 1 Ogos - Lima pelajar bertuah yang diberi peluang menyaksikan pelancaran satelit Malaysia keempat, MEASAT-3a di Baikonor, Kazakhtan pada 21 Ogos ini bertekad mahu menimba pengalaman dan pengetahuan mengenai sains angkasa lepas untuk dikongsi dengan rakyat Malaysia apabila pulang nanti.

Menurut pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Agama Maahad Hamidiah, Kajang, Lina Na'ilah Abdul Talip, 16, dia berasa bertuah dan bersyukur kerana dipilih antara ribuan pelajar untuk menyaksikan satu lagi sejarah dicipta dalam industri angkasa lepas negara.

''Walaupun saya rasa sedikit berdebar untuk ke sana memandangkan saya satu-satunya pelajar perempuan, tetapi saya anggap ini satu cabaran dan akan membuktikan bidang angkasa sesuatu yang menarik untuk dikaji," katanya.

Dia ditemui ketika menghadiri taklimat yang disampaikan oleh Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha di Pusat Satelit Measat di sini hari ini.

Selain Lina, empat lagi pelajar ialah Ahmad Ruiz Mohd. Asri dari SMK Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur; K. Chandra Sekhar (SMK Dato Penggawa Timur, Masai Johor), Cliff Asher R Ongil (SM St. Paul Beaufort, Sabah) dan Edmund Lau dari SMK Kuching High School, Kuching, Sarawak.

Pelajar terbabit dipilih berdasarkan kecemerlangan dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) serta minat yang mendalam dan aktif dalam aktiviti berkaitan sains dan teknologi.

Seorang lagi pelajar, Ahmad Ruiz berkata, cita-citanya untuk menjadi jurutera robot akan tercapai apabila diberi peluang melihat sendiri teknologi yang telah dikuasai negara maju lain.

''Industri angkasa lepas ini banyak menggunakan teknologi komputer dan robot. Jadi saya sungguh teruja apabila diberi peluang menyaksikan sendiri kecanggihan teknologi ini dan diberi pendedahan awal mengenai industri ini," katanya.

Edmund Lau pula berkata, negara memerlukan lebih ramai pakar dalam industri angkasa lepas untuk bersaing dengan negara maju lain.

''Selepas pulang ke Malaysia nanti saya akan berkongsi dengan pelajar lain supaya mereka lebih minat untuk menceburi industri ini dan mampu menyumbangkan sesuatu kepada negara," katanya.

Sementara itu, Sheikh Muszaphar ketika ditemui pemberita berkata, beliau mahu kesemua pelajar tersebut mempelajari sesuatu mengenai industri angkasa lepas supaya dapat menyumbangkan kepakaran kepada negara apabila dewasa nanti.

''Jangan lepaskan peluang yang diberikan ini dan cuba untuk bertanya apa sahaja supaya rakan-rakan lain seusia mereka dapat berkongsi pengalaman mereka mengenai kecanggihan sains dan teknologi," katanya yang meluangkan masa kira-kira satu jam bersama pelajar tersebut.

No comments: