Thursday, January 1, 2009

Mahasiswa UUM lawat China



Mahasiswa UUM bergambar kenangan sebelum berlepas ke Tanah Besar China.

SERAMAI 57 mahasiswa Universiti Utara Malaysia (UUM), telah berangkat ke Tanah Besar China pada 27 November lalu dalam program Eksplorasi Intelek dan Budaya Ke China yang dianjurkan oleh Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) universiti itu.

Program 10 hari yang berakhir 6 Disember lalu bertujuan memberikan pendedahan kepada mahasiswa UUM tentang kemajuan dan perkembangan negara tersebut dalam aspek pendidikan, ekonomi mahupun sosial.

Pengarah Projek, Nor Arlene Tan Khalid memberitahu, lawatan mereka juga bertujuan meneroka aspek kebudayaan masyarakat China yang mempunyai penduduk paling ramai di dunia dengan jumlah populasi mencecah lebih 1.3 bilion.

"Walaupun ia dilihat sebagai sebuah negara komunis, tetapi China kini menunjukkan kemajuan luar biasa dan banyak mendominasi dalam aktiviti perindustrian.

Arlene berkata, lawatan itu juga bertujuan mempromosikan UUM sebagai sebuah universiti yang bertaraf antarabangsa.

Selain melawat ke tempat menarik seperti Tembok Besar China, kilang perindustrian, kumpulan yang turut disertai pelajar antarabangsa ini juga membuat kunjungan ke Kedutaan Malaysia di China dan beberapa buah universiti antaranya Universiti Tsinghua dan Universiti Nankai.

Mereka juga mengambil kesempatan melawat ke perkampungan Islam (Muslim Hui) di Chang Zhou.

Majlis pelancaran dan pelepasan peserta disempurnakan oleh Pengarah Jabatan Canselori, Mohd. Zaini Nasri di Foyer Canselori.

No comments: