Thursday, June 19, 2008

UUM gondol 13 pingat di MTE’08

UUM gondol 13 pingat di MTE’08

Universiti Utara Malaysia (UUM) meraih 13 pingat menerusi produk penyelidikan yang dipertandingkan dalam Malaysia Technology Expo 2008 (MTE’08) di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pingat-pingat yang dimenangi ialah dua emas, lima perak dan enam gangsa daripada 20 produk penyelidikan yang dipertandingkan.

Produk penyelidikan yang memenangi pingat emas ialah Agent-Based Md-Matrix (Mobile Development Methodology Matrix) yang dihasilkan oleh Prof. Madya Dr. Norshuhada Shiratuddin dan Siti Mahfuzah Sarif dan INCase: Autimated Program Advisor oleh Prof. Madya Fadzilah Siraj, Nooraini Yusoff, Azizi Abd Aziz danProf. Dr. Saedah Siraj dari Universiti Malaya (UM).

Produk penyelidikan Agent-Based Md -Matrix (Mobile Development Methodology Matrix) ini juga turut meraih anugerah terbaik daripada 433 keseluruhan produk.

Pingat perak pula dimenangi produk Kindergarten Integrated System (KiDS) oleh Aidi Ahmi; M-Fishery: Mobile Knowledge Dissemination System in Fishery oleh Prof. Madya Dr. Shahizan Hassan, Prof. Madya Dr. Norshuhada Shiratuddin, Ahmad Hisham Zainal Abidin dan Dr Shafiz Affendi Mohd Yusof.

Satu lagi produk yang turut memenangi pingat perak ialah Mobile-Based Library Loan Service (MBLLS) oleh Naji S.A. Alzaza dan Prof. Madya Abdul Nasir Zulkifli.

Turut memenangi pingat perak ialah produk penyelidikan Mobile Learning System Prototype (MLSP) oleh Nabeel Farouq Arif Al-Mushasha dan Prof. Madya Dr. Shahizan Hassan dan VRTeM: Virtual Reality Technology in Museum oleh Norazimah Awang, Prof. Dr. Abdul Razak Yaakub dan Zakirah Othman.

Pingat gangsa dibawa pulang melalui produk penyelidikan Fsilver Globe Food Ordering System oleh Azham Hussain, Haslina Mohd dan Leong Wan Chin; Office Conferencing System Using Voice Over IP (VoIP) oleh Prof. Madya Hatim Mohamad Tahir dan Automated Water Reservoir Gate Control Decision Support System oleh Prof. Madya Dr. Norita Md. Norwawi, Azizi Ab. Aziz dan Mohd. Hafiz Mohd. Hassin.

Turut memenangi pingat gangsa adalah produk penyelidikan Problem-Based Learning Coursework Evaluation System (PBL-CES) oleh Mawarny Md. Rejab, Haslina Mohd. dan Suriana Md. Noor; SINGRID: An Identity Management System for Web-based Grid Applications oleh Mazen ElSayed, Prof. Madya Dr. Suhaidi Hassan dan Rusdi Md. Aminuddin serta Secondies: The Second Hand Item Selling System yang dihasilkan oleh Mazni Omar, Azham Hussin dan Satu Cahaya Langit.

Pameran tiga hari itu adalah anjuran Persatuan Saintis-saintis Malaysia (MARS).

Ia bertujuan mengetengahkan serta memberi pengiktirafan kepada hasil-hasil penyelidikan serta pembangunan penyelidikan yang dilaksanakan oleh penyelidik Malaysia dan luar negara.

No comments: