Wednesday, June 25, 2008

J-QAF ke arah merealisasikan misi nasional

Selama dua minggu mulai 14 hingga 25 Januari ini, para guru pelatih J-QAF (Jawi-Quran-Arab-Fardu Ain) pengambilan Januari 2008 mula mengikuti minggu orientasi di seluruh institut perguruan di seluruh negara. Program J-QAF yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ini mula menampakkan hasilnya kini, memasuki tahun keempat.

Program pendidikan di sekolah rendah ini dimulakan dengan jayanya pada tahun 2005.

Mungkin ramai juga yang tertanya-tanya apakah motif atau objektif utama hasil daripada program J-QAF ini. Untuk memastikan program J-QAF ini mencapai kejayaan yang diidamkan, banyak pengorbanan dan kerjasama daripada semua pihak perlu ditagih.

Yang pasti, program J-QAF setakat ini merupakan program yang paling kurang mendapat bantahan atau sesuatu yang negatif daripada masyarakat umum. Rata-rata masyarakat awam menyokong sepenuhnya hasrat murni kerajaan.

J-QAF adalah program yang berlandaskan keilmuan iaitu membasmi buta huruf dan merungkaikan umat daripada belenggu kejahilan. Aspek yang ditekankan ialah setiap pelajar Muslim mesti boleh menguasai sekurang-kurangnya empat kemahiran asas iaitu J (boleh membaca dan menulis dalam tulisan Jawi), Q (boleh membaca al-Quran dengan fasih dan betul), A (boleh menguasai empat kemahiran asas berbahasa Arab) dan F (boleh menguasai asas-asas fardu ain).

Keempat-empat aspek tersebut sangat penting dalam kehidupan seorang pelajar Muslim terutama pada peringkat asas. Ia saling kait mengait antara satu sama lain. Contohnya, kebolehan seseorang dalam membaca al-Quran dapat membantu dalam pembelajaran Bahasa Arab. Kemahiran berbahasa Arab pula dapat meningkatkan kefahaman seseorang untuk memahami dengan lebih mendalam isi kandungan al-Quran.

Dalam hal ini, pelbagai usaha perlu dilakukan agar apa yang dirancang mendapat hasil yang diharapkan. Semua pihak sama ada kerajaan, swasta, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), golongan korporat, ilmuan, pensyarah, guru, ibu bapa, pelajar dan masyarakat awam perlu memainkan peranan masing-masing.

Sebagai orang yang terlibat secara langsung dalam program ini, penulis cuba berusaha agar pengajaran dan pembelajaran J-QAF lebih menarik. Sehubungan itu, sesuai dengan bidang tugas penulis sebagai tenaga pengajar di institut perguruan, adalah lebih baik untuk menyumbang dari sudut teknik pengajaran dan pembelajaran J-QAF.

Setakat ini, penulis telah cuba mengemukakan beberapa kaedah baru yang mungkin boleh dijadikan sebagai alternatif untuk memudahkan para pelajar terutamanya dalam menguasai bahasa Arab.

Beberapa kaedah baru tersebut telah diuji secara ilmiah di beberapa sekolah dan didapati telah berkesan. Beberapa kaedah baru lain masih dalam pemerhatian. Di samping itu, terdapat beberapa kaedah yang mungkin memerlukan sedikit masa untuk melihat hasilnya.

Antara kaedah menguasai perbendaharaan kata bahasa Arab yang telah diuji alah kaedah MUKADDAM. Ia adalah ringkasan daripada singkatan (Metodologi Ubahsuai Kalimah Arab Dalam Dialek Alam Melayu). Ini berasaskan fakta terdapat lebih 1,700 perkataan Bahasa Melayu dalam Kamus Dewan berasal daripada bahasa Arab.

Sehubungan itu, modul dibina berasaskan kata pinjaman tersebut. Reka bentuk keberkesanan kajian ialah eksperimen ujian pra dan pasca. Sampel kajian terdiri daripada 180 orang pelajar daripada tiga sekolah yang dibahagikan kepada kumpulan eksperimen dan kawalan. Setelah menduduki ujian pra kumpulan eksperimen diberi rawatan pendekatan MUKADDAM dan kumpulan kawalan diberi rawatan pendekatan tradisional. Selepas menjalani rawatan selama 32 jam pengajaran (12 minggu) kedua-dua kumpulan menduduki ujian pasca.

Dua instrumen digunakan iaitu ujian pra ujian dan pasca untuk menguji pencapaian pelajar dalam kefahaman perbendaharaan kata. Hasilnya menunjukkan pendekatan MUKADDAM lebih berkesan daripada pendekatan tradisional untuk meningkatkan pemahaman perbendaharaan kata bahasa Arab.

Kesimpulannya, kajian ini berjaya membangunkan satu pendekatan alternatif yang berkesan untuk meningkatkan pemahaman perbendaharaan kata bahasa Arab yang berdasarkan kata pinjaman bahasa Arab yang terdapat dalam bahasa Melayu.

Kaedah mudah

Dengan menggunakan kaedah MUKADDAM ini, para guru J-QAF didedahkan dengan teknik menggunakan perkataan-perkataan Arab yang juga diguna pakai dalam bahasa Malaysia. Antara contohnya ialah insan mahir, loghat, Arab, sebab, iktikaf, karib, masjid dan lain-lain. Sehubungan itu, para pelajar cepat menguasai perbendaharaan kata bahasa Arab dengan mudah.

Jadi, masalah sukar menyiapkan karangan bahasa Arab terutamanya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mungkin boleh diselesaikan dengan cara ini. Ini kerana karangan peringkat SPM memerlukan 150 perkataan sedangkan dalam Kamus Dewan terdapat lebih 1,700 perkataan Melayu yang berasal daripada bahasa Arab. Bukankah ini sesuatu yang mudah bagi pelajar?

Selain itu, terdapat juga beberapa kaedah lain yang didapati telah dapat meningkatkan penguasaan pelajar dalam bahasa al-Quran itu di beberapa sekolah. Bagi guru-guru dan ibu bapa yang ingin melihat pelajar berjaya, mereka boleh mencuba beberapa kaedah mudah ini.

Antaranya ialah menggabungkan beberapa kaedah ini. Kaedah itu ialah kaedah MUKADDAM, kaedah guna bahasa badan, menggunakan zikrullah, mempelbagaikan intonasi, menggunakan ayat al-Quran, hadis, kata-kata hikmah dan kaedah panggilan mesra berkomunikasi.

Untuk itu beberapa sekolah yang meminati inovasi baru dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab telah pun mengadakan seminar khas teknik mudah menguasai bahasa Arab bagi para pelajar.

Ini sangat penting bagi memastikan program J-QAF ini dapat merealisasikan misi nasional termasuk wawasan 2020. Kita amat mengharapkan selepas 2020, lepasan pelajar J-QAF yang memperoleh ijazah dalam pelbagai bidang mampu merujuk al-Quran dan hadis untuk meningkatkan daya produktiviti.

No comments: