Wednesday, June 25, 2008

Harga getah asli terus meningkat

Harga getah asli terus meningkat

Oleh Shariza Abdullah

ALOR STAR 15 Jan. – Harga getah asli diramal akan meneruskan trend meningkat dalam tempoh lima tahun akan datang berikutan jangkaan peningkatan permintaan bagi komoditi tersebut di pasaran.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Peter Chin Fah Kui berkata, ramalan itu disokong oleh jangkaan penurunan harga bahan api fosil di pasaran dunia, sekali gus membolehkan pengeluaran getah asli bersaing dengan getah sintetik.

‘‘Jika harga bahan fosil api rendah, pengeluaran bagi getah sintetik akan meningkat dan harga getah sintetik juga kekal pada harga yang amat mahal.

‘‘Keadaan ini membolehkan harga getah asli mengejar harga getah sintetik kerana apabila pengeluaran getah sintetik meningkat, pengeluaran getah asli turut meningkat.

‘‘Jadi saya menjangkakan harga getah asli akan terus kekal pada sekitar harga sekarang,” katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat dua hala kementerian itu dengan kerajaan negeri, di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Fah Kui berkata, pengeluaran getah asli dijangka terus bertambah ekoran harga pasaran semasa yang tinggi sekali gus akan menggalakkan pekebun kecil meningkatkan aktiviti penorehan.

Katanya, berdasarkan harga semasa, pekebun kecil yang memiliki kebun getah seluas kira-kira dua hektar mampu meraih pendapatan sehingga RM38,000 setahun menerusi sistem torehan kekerapan rendah (LITS) dengan hanya menoreh sebanyak sembilan kali dalam sebulan.

Katanya, Lembaga Getah Malaysia (LGM) akan membina sebuah lagi stesen penyelidikan yang berperanan sebagai pusat pembangunan perindustrian getah membabitkan kos pelaburan sebanyak RM20 juta di Sungai Sari, daerah Padang Terap tidak lama lagi.

Katanya, projek bersepadu merangkumi ladang dan pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) baka getah itu adalah untuk pasaran tempatan dan eksport.

Projek perintis fasa pertama projek yang dikenali sebagai kluster industri getah itu melibatkan tanah seluas 3,200 hektar.

“Ia juga dijangka meletakkan Kedah sebagai pengeluar utama getah negara,’’ katanya.

Mahdzir pula berkata, selain getah, kerajaan negeri akan menumpukan kepada industri pengeluaran kenaf dengan 30 hektar tanah

No comments: