Sunday, October 19, 2008

UUM cipta sejarah buka bilik urus niaga saham


SINTOK 17 Okt. - Universiti Utara Malaysia (UUM) mencipta sejarah apabila menjadi institusi pengajian tinggi pertama di negara ini menyediakan bilik urus niaga bagi kemudahan pelajarnya menjalankan latihan dalam urusan jual belian saham yang mirip kepada keadaan pasaran sebenar.

Bilik urus niaga bernilai RM550,000 itu menyediakan 33 terminal yang membolehkan harga saham dan data-data pelaburan diperoleh secara terus daripada Bursa Malaysia dan pasaran saham antarabangsa.

Ia dapat memuatkan seramai 35 pelajar pada satu-satu masa untuk menjalankan aktiviti urus niaga saham.

Perasmiannya dilakukan oleh Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Datuk Ir. Radin Umar Radin Sohadi yang mewakili Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di Fakulti Kewangan dan Perbankan UUM di kampus universiti itu di sini, semalam.

Pada majlis tersebut, Radin Umar turut melancarkan program Kem Pelaburan UUM- Pribumi (UPIC) yang bertujuan melatih pelajar supaya mahir dengan pemasaran, komunikasi dan keyakinan diri serta berpengetahuan tinggi dalam bidang pelaburan.

Sebelum itu, Mohamed Khaled dalam teks ucapan yang dibacakan oleh Radin Umar sempena perhimpunan bulanan kakitangan dan sambutan Aidilfitri peringkat UUM, berkata, kementerian bersetuju meluluskan peruntukan sebanyak RM3 juta bagi membiayai program UPIC pada tahun depan.

Beliau berkata, program itu bakal melibatkan seramai 500 pelajar dari seluruh Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) tempatan.

"Ia inisiatif terbaru kementerian menerusi pendekatan latihan yang mampu memberi nilai tambah dan meningkatkan penyertaan pelajar dalam bidang kewangan," katanya.

Jelasnya, keputusan kementerian itu meneruskan program berkenaan berikutan kejayaan projek perintis yang melibatkan seramai 76 pelajar daripada UUM.

No comments: