Sunday, October 19, 2008

Projek Robot : Mencari litar elektronik




PETIKAN laman web Arrick Robotics.

Mencari idea untuk membuat satu projek sains? Apa kata kalau kita cuba membina sebuah robot yang dilengkapi dengan pelbagai fungsi menarik.

Internet menyediakan sumber rujukan yang banyak mengenai projek-projek sains seperti ini, terutama daripada laman-laman web sekolah di serata dunia.

Bukan sahaja ada laman yang menyediakan maklumat bagaimana hendak membina robot, tetapi pelbagai lagi projek lain yang tidak kurang menariknya.

Bagi mereka yang meminati bidang elektronik, Internet boleh menjadi satu sumber yang terbaik untuk mendapatkan litar-litar serta senarai komponen elektronik untuk mencipta pelbagai alat.

Litar-litar elektronik yang pelbagai fungsi itu boleh digabungkan dengan robot mekanikal untuk kegunaan-kegunaan tertentu.

Antara laman-laman web menarik yang boleh dikunjungi untuk mendapatkan maklumat berkaitan topik ini adalah seperti berikut:

Arrick Robotics

http://www.robotics.com/robots.html

Laman ini sesuai dilayari oleh mereka yang menyimpan hasrat untuk mula mencipta robot sendiri.

Di sini, anda akan didedahkan dengan konsep asas robot, bagaimana ia hendak berfungsi, betapa kompleks atau tidak rekabentuknya, kos untuk membina robot dan lain-lain perkara yang berkaitan.

Kepelbagaian robot serta fungsinya dijelaskan dengan baik serta banyak topik berkaitan dibincangkan, termasuklah bahasa pengaturcaraan, otot buatan, robot dengan kamera, animatronik, pengawal mikro, simulasi dan lain-lain.

Ada juga pautan kepada robot sebenar seperti yang digunakan oleh agensi angkasa lepas NASA, robot yang digunakan dalam filem, robot permainan, serta robot-robot penyelidikan di universiti.

Science Fair Projects and Experiments

http://www.juliantrubin.com/electronicsprojects.html

Laman ini menyediakan pautan kepada laman-laman lain yang mempunyai kaitan dengan projek-projek elektronik termasuklah yang sesuai untuk projek pameran sains komputer, pameran robotik dan kepintaran buatan, pameran elektronik, sel solar dan lain-lain.

Senarai litar elektronik berdasarkan topik juga disediakan, merangkumi litar untuk penggera, audio, jam, pengesan, permainan, interkom, cahaya dan LED, radio, bekalan kuasa, kawalan jauh, dan lain-lain.

RobotMaker

http://www.robotmaker.co.uk/


PETIKAN laman web RobotMaker.

No comments: