Sunday, October 19, 2008

Penyelidikan UMP ke peringkat antarabangsa


KUANTAN 17 Okt. - Meskipun baru setahun dinaik taraf sebagai universiti, dua hasil penyelidikan Universiti Malaysia Pahang (UMP) berjaya merangkul pingat emas dalam pertandingan Bio Malaysia 2008 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Penyelidikan pertama yang dimenangi oleh UMP dalam pertandingan tersebut adalah hasil kajian pensyarah Abdul Syukor Abd. Razak atas kejayaannya mencipta sejenis bahan untuk menghapuskan anai-anai yang diperbuat daripada bahan buangan tandan kelapa sawit.

Satu lagi penyelidikan merupakan ciptaan pensyarah Dr. Hayder A. Abdul Bari yang mencipta sejenis bahan daripada kulit udang dan bendi untuk mengurangkan geseran didalam sistem paip.

Lebih membanggakan hasil penyelidikan anak tempatan iaitu bahan menghapuskan anai-anai terbabit berjaya dikomersialkan hingga ke peringkat antarabangsa dan diguna pakai sebuah hotel terkemuka di Dubai, Emeriah Arab Bersatu (UAE).

Timbalan Naib Canselor UMP, Prof. Dr. Rosli Mohd. Yunus berkata, kejayaan UMP merangkul dua emas dalam pertandingan penyelidikan Bio Malaysia 2008 amat membanggakan dan lebih banyak kajian sedang diusahakan oleh UMP ketika ini.

"UMP memang sentiasa menggalakkan penyelidikan dengan harapan hasil ciptaan itu akan mencetuskan satu fenomena baru apabila ciptaan tempatan diguna pakai hingga ke peringkat antarabangsa," katanya kepada pemberita di kampus itu di Gambang di sini kelmarin.

Rosli berkata, beliau tidak menafikan banyak hasil penyelidikan yang berjaya dilakukan oleh anak tempatan tetapi kebanyakannya tidak mengambil kira aspek pengkomersialan dan mesra pengguna.

Justeru katanya, antara faktor UMP sentiasa menitikberatkan soal komersial dan pasaran dalam sesebuah penyelidikan kerana sesuatu ciptaan tidak akan bermakna sekiranya ia tidak mendapat sambutan daripada pengguna atau industri.

No comments: