Sunday, October 19, 2008

Pembelajaran bestari : Melentur buluh biar daripada rebung



Bersama Cikgu Wan

BERDASARKAN pembelajaran bestari, ilmu tidak diberi tetapi perlu dicari.

Pelajar perlu memahirkan diri dengan proses mencari pengetahuan supaya ia menjadi budaya pembelajaran setiap pelajar.

Akses kendiri, terarah kendiri dan pada kadar kendiri - itulah tunjang dalam membestarikan pembelajaran di sekolah.

Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) di Sekolah Bestari, juga menekankan penerapan kemahiran-kemahiran tertentu dalam diri pelajar.

Saya akan menyentuh beberapa kemahiran yang ingin, bakal dan hendak di terapkan yang juga amat penting dalam diri pelajar.

Kemahiran membuat keputusan, merancang masa hadapan, memimpin, mengenali peluang-peluang sedia ada serta mengenali keupayaan diri sendiri bertujuan membina keyakinan diri.

Kerap kita dengar ramai siswazah menganggur dan salah satu faktor penyumbangnya ialah mereka kurang yakin terhadap diri sendiri dan tidak dapat meyakinkan orang lain.

Kemahiran sosial iaitu komunikasi dan interpersonal juga tidak dapat ditonjolkan oleh mereka.

Mereka kurang dapat berbicara dengan baik, serta tidak berupaya memberi pendapat yang bernas.

Masalah-masalah inilah yang cuba di atasi di Sekolah Bestari.

Pada 3 Mei yang lalu saya dan Dr. Ismail Zain, perunding pendidikan Utusan Malaysia telah mengendalikan satu program ADaP di Pekan, Pahang sempena Program Mekar ICT Pergerakan Puteri UMNO bagi murid-murid yang bakal mengambil peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Bengkel tersebut menyentuh ciri-ciri pelajar bestari, ini mengingatkan saya ketika saya mula mengajar pelajar tingkatan satu dengan pendekatan P&P bestari pada tahun 1999.

Pengalaman ini mengajar saya melihat betapa mudah seseorang pelajar itu di bentuk jika ia dimulakan dari umur yang masih muda.

Pada awal pengajaran, pelajar-pelajar merungut kerana mereka terpaksa berusaha lebih.

Saya masih ingat kata-kata mereka,

``Kenapa cikgu tak bagi saja nota, itu kan lebih senang!''

Setelah beberapa kali mendekati pelajar secara P&P bestari, pelajar-pelajar semakin yakin terhadap diri serta kemampuan mereka dan mulai menonjolkan kemahiran-kemahiran yang diharapkan.

Yang lebih menyeronokkan lagi, pelajar-pelajar ini berlumba-lumba hendak memberi pendapat serta melibatkan diri dalam setiap aktiviti.

Pada masa yang sama, saya juga mengajar pelajar tingkatan lima yang bakal mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Sikap dan tindak tanduk mereka, jika dibandingkan dengan pelajar tingkatan satu yang saya ajar jauh berbeza.

Mereka lebih suka diberi segala-galanya.

Ini mungkin disebabkan asuhan dan didikan yang di terima, mereka telah terbiasa dengan cara tersebut selama hampir 11 tahun di alam persekolahan.

Sukar bagi saya untuk mengubah sikap mereka untuk menjadi lebih bertanggungjawab dan berdikari dalam pembelajaran.

Pernah saya meminta pelajar membuat pecarian, sehingga dua minggu baru saya dapat hasilnya. Malah, mereka perlu di ingatkan selalu mengenai tugasan yang diberi.

Hendak melentur buluh biarlah daripada rebungnya, pepatah yang kerap kita dengar tetapi sama-samalah kita hayati.

Janganlah konsepnya kita ada, tetapi implementasinya entah kemana.

Namun begitu tidak mudah menjadi guru dengan seribu macam kerenah perlu dihadapi setiap hari, malah saya percaya guru-guru telah banyak berkorban untuk anak bangsa dan saya rasa semua pihak patut menghargai.

Saya juga ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan Selamat Hari Guru untuk semua pendidik semoga tabah menghadapi cabaran yang berlaku setiap hari yang hanya guru memahaminya.

No comments: