Sunday, October 19, 2008

EKSTRA : Sebar maklumat menerusi media lain



Panduan Menggunakan Perisian Bestari - Bahagian 15


HARI Terbuka Bestari membolehkan para pelajar dan ibu bapa mengenali perisian kursus bestari. - Gambar hiasan

CARA untuk menerapkan budaya dan konsep bestari kepada ibu bapa, klien dari sekolah yang berdekatan dan juga komuniti setempat selain daripada warga sekolah dikemukakan dalam bentuk buletin EKSTRA. Aktiviti bagi sebaran umum ini boleh dikendalikan semasa Hari Terbuka, Hari Ucapan Sekolah, Temasya Sukan dan sebagainya.

CADANGAN 118

Promosi Maya

PERISIAN KURSUS BESTARI sebagai bahan paparan

CONTOH

Sudut papan kenyataan mata pelajaran yang berkaitan dengan PERISIAN KURSUS BESTARI baik dalam kelas atau di sekitar sekolah perlu ditukar sebulan sekali supaya maklumat terkini dapat disampaikan kepada semua pengguna.

CADANGAN 119

Amal Bestari

PERISIAN KURSUS BESTARI untuk tujuan mengutip derma

CONTOH

Murid, ibubapa, pihak swasta, jabatan kerajaan dan masyarakat setempat dijemput untuk menghadiri tayangan amal PERISIAN KURSUS BESTARI.

CADANGAN 120

Karnival PERISIAN KURSUS BESTARI

Promosi PERISIAN KURSUS BESTARI

CONTOH

Aktiviti yang dicadangkan dikendalikan oleh semua Panitia Mata Pelajaran, misalnya ketika Hari Terbuka Sekolah, Hari Kualiti, Hari Anugerah Cemerlang dan sebagainya. Antara acara yang dijalankan adalah seperti taklimat kepada ibu-bapa, pameran bahan-bahan elektronik dan bercetak PERISIAN KURSUS BESTARI serta hasil kerja murid. Pertandingan bertemakan PERISIAN KURSUS BESTARI juga boleh dianjurkan dan hadiah berupa tetikus. cakera padat atau mana-mana bahan IT diberi untuk menggalak minat penggunaan IT.

CADANGAN 121

Program Anak Angkat

PERISIAN KURSUS BESTARI untuk pelaksanaan program anak angkat

CONTOH

Murid-murid sekolah bukan bestari dikenal pasti sebagai anak angkat sekolah bestari dan dibenarkan untuk mengakses kendiri PERISIAN KURSUS BESTARI tersebut dalam makmal bestari.

CADANGAN 122

Sebaran Bestari

PERISIAN KURSUS BESTARI sebagai nota

CONTOH

Nota-nota yang dikenal pasti diubah suai dan dipaparkan dalam bentuk brosur atau risalah sebagai nota tambahan murid setiap bulan. Antara topik yang boleh digunakan adalah penghasilan nota “Pembiakan” dari PERISIAN KURSUS BESTARI mata pelajaran Sains Tingkatan 3.

CADANGAN 123

“Eh! Eh! Bestari”

Promosi menggunakan PERISIAN KURSUS BESTARI

CONTOH

Banner, poster, brosur atau risalah PERISIAN KURSUS BESTARI diedarkan untuk makluman warga sekolah. Kandungan bahan promosi ini merangkumi topik dan subtopik mata pelajaran berkaitan serta ciri-ciri mesra pengguna yang hendak disebarkan.

CADANGAN 124

Hari Terbuka Bestari

Pengalaman Kendiri Akses PERISIAN KURSUS BESTARI

CONTOH

Semasa Hari Terbuka Bestari, sudut khas disediakan untuk membolehkan ibu bapa dan masyarakat setempat melayari PERISIAN KURSUS BESTARI. Ahli Briged Siber ditugaskan untuk membantu dalam pelaksanaan aktiviti.

No comments: