Sunday, October 19, 2008

UMS terus giat lahir siswazah bermutu tinggi


KOTA KINABALU 19 Okt. - Universiti Malaysia Sabah (UMS) akan terus berusaha melahirkan siswazah yang mempunyai daya kepimpinan bermutu tinggi serta berdaya saing.

Naib Canselor UMS, Profesor Datuk Dr. Kamaruzaman Ampon berkata, pelbagai program disusun bagi memantapkan kebolehan serta memperkasakan ciri-ciri kepimpinan dan sahsiah diri para pelajar.

Menurut beliau, pihak universiti tidak mahu, siswazah hari ini sekadar mampu bermegah dengan kelayakan akademik tetapi tidak mempunyai bakat kepimpinan.

"Kita sentiasa akan melaksanakan pelbagai program kepada pelajar supaya mereka mempunyai pengalaman yang luas bukan sahaja di dalam kampus tetapi di luar kampus.

"Ini adalah satu teras kepada kejayaan pelajar kerana dengan adanya kebolehan berinteraksi dengan orang luar mereka mampu menjadi pemimpin yang berjaya pada masa akan datang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmi Program Siswa Prihatin (Sprint) 2008 yang dianjurkan oleh Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar (PKPP) di Dewan Bankuasi UMS di sini semalam.

Katanya, latihan dalam aspek kepimpinan penting sebagai persediaan kepada golongan siswazah untuk menghadapi alam pekerjaan kelak.

"Setiap tahun ramai graduan yang akan menamatkan pengajian dan menerima ijazah daripada institut pengajian tinggi awam dan swasta. Keadaan ini mewujudkan satu persaingan terutama dalam mencari pekerjaan.

"Adalah menjadi kelebihan bagi para siswazah yang mempunyai kebolehan yang tinggi serta mampu menunjukkan peribadi yang berkualiti dan berkebolehan untuk berinteraksi dengan baik," katanya.

Menurutnya, program Sprint 2008 akan menjadi medan kepada para pelajar universiti untuk menimba pengalaman dan menambah pengetahuan bagi membina kecemerlangan diri.

"Melalui program ini bukan sahaja menambah pengalaman tetapi memupuk semangat kerjasama dan pembangunan mental dengan cara pemikiran yang lebih kritikal," katanya.

Sementara itu, Pengarah PKPP, Prof. Madya Abdul Jamal berkata, program Sprint 2008 kali ini akan diadakan di 14 buah lokasi serentak di Sabah dan Labuan.

"Kita akan menghantar pelajar ke beberapa tempat untuk mengendalikan kursus-kursus yang akan disertai masyarakat tempatan.

"Antaranya ialah Keningau, Kudat, Beaufort, Sandakan dan Kota Belud," katanya.

Tambah beliau, program ini lebih berorientasikan bakti siswa yang mana semua pelajar akan berkhidmat untuk masyarakat berdasarkan lokasi masing-masing.

No comments: