Sunday, October 19, 2008

Belajar secara bijak



PESERTA Program “Smart Learning" mendapat suntikan motivasi dan teknik melakar peta minda oleh Dr. Ismail Zain semasa program tersebut di Seri Manjung, Perak baru-baru ini.


SALAH satu strategi belajar secara bijak ialah dengan menggunakan peta minda.

Justeru, Persatuan Wanita Tenaga Nasional Berhad (Pelitawanis) telah menganjurkan Program “Smart Learning" untuk manfaat anak-anak ahlinya yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada hujung tahun ini.

Melalui program kendalian Penasihat Tutor, Dr. Ismail Zain, para peserta telah diberi pendedahan melakar peta minda sebagai salah satu strategi belajar secara smart.

Mereka juga diberi suntikan semangat agar dapat berusaha dengan lebih giat lagi ke arah mencapai kejayaan.


NORDIN RAZALI

Pengurus Kawasan Tenaga Nasional Berhad (TNB) Seri Manjung, Nordin Razali berkata, pada zaman yang serba mencabar ini pendidikan merupakan satu agenda yang penting untuk diri dan negara ke arah melahirkan modal insan yang mantap dan berjaya.

“Para pelajar bakal menjadi pemimpin masa hadapan dan tonggak kepada negara,” katanya semasa merasmikan program itu di Seri Manjung, Perak, baru-baru ini.

Manakala Pengerusi Pelitawanis Seri Manjung, Meherreban Bashirun, mengingatkan para peserta agar melipatgandakan usaha terutama calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan calon SPM 2008.


MEHERREBAN BASHIRUN

Bagi peserta, Nur Ainun Basyirah Nordin, 17, program ini mampu memberi satu semangat baru untuk berusaha lebih gigih demi merealisasikan cita-citanya menjadi seorang arkitek.

Rakannya, Nur Syafiqah Abd. Rama pula merasa gembira kerana dapat berkongsi ilmu dan memahami segala perkara yang diajar dalam kursus ini.

Manakala, Mohd. Hazman Mohd. Amran pula amat seronok mengikuti pelbagai aktiviti yang dijalankan.

Sementara itu, Tutor akan mengadakan program Strategi Ambang Peperiksaan (SAP) yang dikendalikan oleh Dr. Ismail Zain mulai Jun ini. Hal ini kerana menjelang peperiksaan awam para pelajar memerlukan bimbingan, kata-kata semangat serta perancangan yang sistematik ke arah menghadapi peperiksaan. Program ini boleh dianjurkan oleh pihak sekolah atau oleh pihak luar. Untuk tidak ketinggalan, sila layari www.tutor.com.my atau menghubungi talian 019-5713745 untuk maklumat lanjut dan tempahan tarikh program.

No comments: