Sunday, October 19, 2008

UMK terima pembiayaan RM4j



ABDUL Wahid Omar (kanan) menyampaikan cek kursi Professor Keusahawanan Maybank kepada Dr. Zainai Mohamed sambil diperhatikan Hamad Kama Piah Che Othman di Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 19 Okt. - Universiti Malaysia Kelantan (UMK) melakar suatu sejarah apabila menerima pembiayaan berjumlah RM4 juta daripada Maybank bagi penubuhan Kursi Profesor Keusahawanan Maybank - UMK.

Pengerusi Lembaga Pengarah UMK, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata, penubuhan kursi itu penting dalam melonjakkan universiti itu yang menjadikan keusahawanan sebagai teras penubuhannya.

"Kursi Profesor Keusahawanan ini membolehkan UMK melantik tenaga pakar yang benar-benar mahir dalam bidang keusahawanan bagi membantu mengembang dan berkongsi kepakarannya membangunkan bidang ini.

"Dana yang diterima ini merangkumi perbelanjaan modal, operasi dan keuntungan yang dijangka digunakan sepenuhnya dalam jangka masa empat tahun termasuk bagi kos penyelidikan akademik," ujarnya di sini hari ini.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita pada Majlis Penyerahan Kursi Profesor Keusahawanan Maybank-UMK.

Cek pembiayaan itu diserahkan oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, Datuk Sri Abdul Wahid Omar kepada Naib Canselor UMK, Profesor Dr. Zainai Mohamed.

Sementara itu, Zainai ketika ditemui memberitahu penubuhan kursi itu kelak bakal menjadikan UMK sebagai pusat rujukan akademik, penyelidikan dan perundingan di bidang keusahawanan di peringkat nasional dan antarabangsa.

Menurut beliau, calon yang dilantik kelak akan memegang jawatan tersebut secara sepenuh masa bagi tempoh dua tahun dan ketika ini beberapa nama sedang dikenal pasti termasuk calon dari luar negara.

"Kita belum putuskan calon yang sesuai bagi mengisi kursi ini, tetapi individu tersebut haruslah memenuhi kriteria termasuk berpengalaman luas dalam bidang tersebut serta diperakui mutunya di peringkat industri dan akademik.

"Lantikan ini juga akan membantu para pensyarah kita untuk berkongsi kemahiran, selain memberi ruang UMK membangunkan modal insan di bidang keusahawanan," jelasnya.

No comments: