Sunday, October 19, 2008

ADaP sumber rujukan P&P



GURU dan pelajar SK Saujana Impian menjulang akhbar Utusan Malaysia selepas bengkel ADaP di sekolah itu baru-baru ini.

MENYEDARI pentingnya akhbar sebagai salah satu maklumat ilmu pengetahuan terkini, pihak pentadbir Sekolah Kebangsaan (SK) Saujana Impian, Kajang telah mengadakan Bengkel Akhbar Dalam Pembelajaran (ADaP) baru-baru ini.

Kira-kira 220 pelajar Tahun 5 sekolah berkenaan telah mengikuti bengkel tersebut yang berlangsung selama dua jam.

Melalui bengkel itu, para pelajar didedahkan dengan kaedah menyimpan bahan-bahan yang terdapat dalam sisipan ADaP sebagai sumber rujukan pengajaran dan pembelajaran (P&P) selain daripada penggunaan buku teks.

Dalam bengkel tersebut, para pelajar telah diminta untuk membuat buku skrap berdasarkan sisipan ADaP mengikut subjek.

Para pelajar juga digalakkan untuk melayari Portal Pendidikan Utusan yang memberi tumpuan kepada soalan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Portal tersebut turut menyediakan tip berguna sebagai panduan kepada para pelajar bagi menghadapi peperiksaan.

Menurut guru penyelaras program SK Saujana Impian, Juhranar Yang berharap agar program seumpamanya dapat diteruskan pada setiap tahun bagi memberi ilmu pengetahuan kepada para pelajar.

Sepanjang bengkel berlangsung, para peserta didedahkan dengan sisipan pendidikan yang terdapat di dalam akhbar Utusan Malaysia, terutamanya sisipan ADaP dan Estidotmy.

Para pelajar yang menyertai bengkel tersebut mengakui bengkel ADaP telah memberi banyak kebaikan terutamanya kepada para pelajar.

Malah pihak sekolah turut melanggan akhbar Utusan Malaysia setiap hari sebagai rujukan kepada guru dan juga pelajar dan alat bantu P&P.

No comments: