Sunday, October 19, 2008

Graduan sulung keusahawanan


SINTOK 19 Okt. - Seramai 41 graduan sulung program Sarjana Muda Keusahawanan dengan Kepujian menerima ijazah masing-masing pada Majlis Konvokesyen Ke-21 Universiti Utara Malaysia (UUM) sidang kedua di Dewan Mu'adzam Shah, di sini, hari ini.

Mereka menerima ijazah tersebut daripada Pro-Canselor UUM, Tan Sri Dr. Abdul Hamid Pawanteh bersama 713 lagi graduan lain iaitu Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan (Logistik dan Pengangkutan), Sarjana Muda Perakaunan, Sarjana Muda Perakaunan (Sistem Maklumat) dan Sarjana Muda Pengurusan Sumber Manusia.

Seorang graduan program berkenaan, Abdul Razak Abd. Majid, 23, berkata, empat tahun berada dalam program tersebut memberikannya banyak pengalaman dan ilmu tentang keusahawanan kepadanya untuk dia menceburi bidang tersebut selepas ini.

Anak kelahiran Selangor itu memberitahu, sebagai graduan perintis bagi program keusahawanan dia berharap lebih ramai pelajar akan memilih program seumpama itu yang membuka peluang kepada generasi muda membina kerjaya.

"Keusahawanan adalah cabang dan teras yang dapat meneraju pembangunan di Malaysia dan graduan dalam bidang ini perlu berbangga kerana mereka tidak perlu mengharap untuk bekerja dengan sektor kerajaan sahaja tetapi boleh bekerja sendiri," katanya.

Menurutnya, walaupun kini berkhidmat sebagai pensyarah di Kolej Pengurusan Penerbangan di Bangi, dia akan tetap menceburkan diri dalam bidang keusahawanan yang menjanjikan pendapatan lumayan.

"Selepas ini, saya akan beralih untuk menjadi usahawan yang sememangnya menjadi minat sejak lama," katanya.

Rakannya, Hafizatun Nor Mohd. Tauhid, 24, turut bersetuju dengan pandangan Abdul Razak dan berharap semua ilmu yang dipelajari dapat diaplikasikan ketika menceburkan diri dalam bidang tersebut.

Program Keusahawanan UUM mula ditawarkan pada semester Julai 2004 oleh Kolej Perniagaan UUM dengan tempoh pengajian selama empat tahun.

No comments: