Sunday, October 19, 2008

Asuh murid guna tenaga secara cekap



MURID menurunkan tanda tangan di kain pemidang sebagai ikrar untuk menjalani cara hidup dengan menggunakan tenaga secara cekap semasa pelancaran kempen itu di SK Klang Gate baru-baru ini.

SEBANYAK 800 tanda tangan pelajar sekolah rendah berjaya dikumpul sempena Kempen Philips-Cetree Energy Efficient Mobile Showhome yang diadakan baru-baru ini.

Tandatangan di kain pemidang kempen itu merupakan ikrar pelajar berkenaan untuk menjalani cara hidup dengan menggunakan tenaga secara cekap.

Kempen yang juga dikenali sebagai Kempen A Simple Switch yang telah dilancarkan pada Jun lalu di Sekolah Kebangsaan (SK) Klang Gate membawa Philips-Cetree Energy Efficient Mobile Showhome mengunjungi beberapa sekolah di Lembah Kelang dan Pulau Pinang.

Sekolah-sekolah yang dikunjungi termasuklah SK Klang Gate dan SK Convent Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Kempen itu dijangka akan menjelajah ke Pahang dan Melaka pula termasuk ke SK St Frances, Melaka dan SK Jalan Bahagia, Temerloh, Pahang.

Melalui seruan bertindak agar bertukar kepada cara hidup menggunakan tenaga secara cekap, kempen bergerak A Simple Switch ke sekolah adalah bertujuan untuk mendidik pelajar mengenai pelbagai sumber tenaga yang baru di samping memberi tips mudah untuk menjimatkan tenaga setiap hari.

Para pelajar juga mempelajari kepentingan amalan menggunakan tenaga secara cekap melalui penyertaan dalam permainan interaktif yang direka khas berfokus kepada tenaga seperti Monopoli dan Ular dan Tangga.

Sebagai tambahan kepada permainan itu, para pelajar juga digalakkan untuk menyertai aktiviti pertukaran mentol lampu iaitu mereka bertukar-tukar mentol lampu lama kepada mentol lampu Philips yang menjimat tenaga serta menandatangani kain pemindang kempen berkenaan.

Mereka juga digalakkan untuk melawat laman web A Simple Switch (www.asimpleswitch.com) untuk mendapatkan tips menjimatkan tenaga.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengerusi Kumpulan Syarikat Philips Malaysia Dr. R. Kumar, pihaknya teruja dengan sokongan yang diberi oleh Kementerian Pelajaran dan Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi serta pihak sekolah.

``Adalah penting kesedaran mengenai penggunaan tenaga secara berhemat dan cekap dipupuk sejak kecil agar dapat sikap, tanggungjawab dan amalan yang betul terus tersemat kukuh dalam jiwa mereka bila dewasa kelak,’’ katanya.

Beliau berharap lebih ramai pelajar termasuk guru di sekolah-sekolah yang bakal dilawati nanti akan berikrar menjalani cara hidup melalui penggunaan tenaga secara cekap.

``Philips-Cetree Energy-Efficient Mobile Showhome merupakan kaedah pembelajaran efektif untuk pelajar kerana ia memberi pengalaman secara terus bagi mendidik pelajar mengenai kecekapan tenaga dan tenaga baru,’’ katanya.

Mobile Showhome itu mempunyai lima kiosk ilmu – Ilmu Umum Menengai Tenaga Baru, Peralatan Elektrik Penggunaan Tenaga Secara Cekap, Terma Solar, Biomass dan Elektrik Solar - kesemuanya mengandungi aktiviti-aktiviti mudah yang memberi pengalaman yang praktikal.

Percaya atau tidak, enjin tersebut direka menggunakan minyak kelapa sawit seratus peratus.

Pada tahun lalu, Mobile Showhome telah dibawa ke kawasan pedalaman di seluruh negara untuk meningkatkan kesedaran dan wadah mengenai penggunaan tenaga secara cekap termasuk pelbagai sumber tenaga baru dan usaha itu mendapat sambutan menggalakkan daripada pihak terlibat.

Kata Dr. Kumar, hari ini keperluan untuk meningkatkan kesedaran dan pendidikan mengenai sumber tenaga alternatif dan penggunaan tenaga secara cekap amat penting.

``Buktinya dapat dilihat daripada isu-isu berkaitan tenaga yang dihadapi masyarakat negara ini berikutan kenaikan harga minyak dan elektrik baru-baru ini,’’ katanya.

Beliau berharap usaha tersebut akan disemat dalam minda agar keperluan sumber semulajadi yang semakin berkurangan dapat dibendung selain memulihara alam semulajadi untuk generasi masa akan datang.

No comments: