Saturday, December 6, 2008

eknologi EM bisnes anak Felda



Baja cecair yang mula mendapat sambutan ini amat sesuai bagi petani yang mementingkan perladangan organik.


Mencari sesuatu yang bermakna dalam hidup merupakan impian semua orang, meskipun adakalanya terpaksa mengharungi liku-liku cabaran yang menghampiri puncak putus asa.

Mengubah nasib perlu dilakukan dengan pelbagai cara, namun tidak semua mampu melakukannya dalam masa singkat, manakala kegigihan, masa dan sedikit nasib atau tuah mungkin boleh membantu.

Senario itu barangkali sesuai untuk menceritakan bagaimana seorang anak warga Felda, Azmi Sahar yang berjaya memajukan syarikatnya, Bio Vision Resources yang mengedarkan produk penggalak tanaman berdasarkan teknologi mikroorganisme berguna (EM).

Syarikat yang beroperasi di Kota Tinggi, Johor ini menjadi platform bagi Azmi membuktikan bagaimana anak Felda sepertinya ingin menyumbang dan membuat jasa kepada program tanah rancangan tempatnya membesar.

Azmi diperkenalkan kepada produk tersebut semasa sedang mencongak apakah yang beliau boleh lakukan untuk Felda Bukit Aping Timur, Kota Tinggi, kira-kira tiga tahun lalu.

Produk baja cecair itu diperkenalkan kepadanya oleh seorang rakan dan beliau pula mencadangkan penggunaannya kepada seorang rakan lain.

“Saya mulanya tidak tahu apakah usaha untuk menambah pendapatan tetapi apabila diperkenalkan dengan baja ini, segala kepayahan terpaksa diharungi untuk memperkenalkannya kepada orang lain.

“Ini termasuk mempromosikannya dari rumah ke rumah dan ramai memberi kata-kata sinis bahawa, mereka (pengguna) telah banyak mencuba baja seumpamanya tetapi tidak berhasil,’’ ujar beliau ketika ditemui di Sekinchan, Selangor, baru-baru ini.

Beliau berkata, baja cecair tersebut menggunakan bakteria asid laktik dengan campuran yis atau ragi dan sejenis bakteria lain yang masing-masing mempunyai peranan untuk tumbesar tumbuhan.

Teknologi baja EM diperkenalkan oleh seorang profesor dari Kolej Pertanian University of Ryukyus, Jepun, Dr . Teruo Higa yang menekankan ciri-ciri pertanian organik.

Antara ciri kebaikan teknologi tersebut, ialah menggalakkan pertumbuhan, pembesaran, penghasilan dan kemasakan buah.

Teknologi baja seumpama itu juga mampu meningkatkan kapasiti fotosintesis pokok, menambah kebolehan bahan organik sebagai baja, meningkatkan ketahanan tumbuhan terhadap penyakit, memperbaiki keadaan fizikal tanah.

Menurut Azmi, sebagai permulaan ketika itu, baja berkenaan digunakan pada kelapa sawit dan juga tanaman sayuran.

Selepas mendapat maklum balas positif, beliau melangkah setapak lagi apabila menjadi pengedar kecil-kecilan dan bagi mencapai matlamat itu, Azmi membuat pelaburan awal RM5,000.

Hasratnya ketika itu ialah, menjadi anak Felda seakan tidak bermakna apa-apa tanpa membuat sumbangan.

Maka, dengan menjadikan baja sebagai bahan produk perniagaan, Azmi berpendapat, ia kenapa pada masa dan tempatnya.

Apatah lagi dengan kelulusan hingga setakat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Azmi perlu mengerah tulang empat keratnya dengan keringat dan satu ketika, air matanya tertumpah mengenangkan saat-saat kepayahan membuat promosi.

Namun, bagi membuktikan generasi kedua Felda sepertinya mampu berjaya, segalanya diharungi dengan tabah.

Dalam tempoh beberapa bulan, beliau mampu memperoleh kira-kira 500 pengguna di sekitar Perak dan Selangor yang kebanyakannya pekebun kecil sawit.

Selain itu, terdapat kalangan pengguna produk tersebut merupakan penanam-penanam sayur dan buah-buahan.

Jenis tanaman yang sesuai untuk menggunakan baja tersebut termasuk tanaman komoditi, buah-buahan seperti betik, rambutan, jambu, lima buah naga dan pisang.

Beliau juga mengesyorkannya untuk tanaman lain seeperti tomato, tembikai dan semua sayuran berdaun, bunga serta padi.

Menurut salah seorang pengguna dari Sekinchan , Mohd. Salim Kaim, 59, beliau telah mencuba baja organik tersebut sejak beberapa bulan lepas ke atas pokok pisang dan kunyit di halaman rumahnya.

“Saya dapati ada perbezaan apabila melihat pokok pisang tersebut iaitu tandannya semakin panjang dan pokok lebih tinggi,’’ katanya

Seorang lagi pengguna, Azman Sahudin,44, dari Sungai Manik, Perak mencuba baja tersebut pada pokok kelapa dan mendapati ia sudah berbuah walaupun sebelum ini tidak ada tanda-tanda akan mengeluarkan hasil.

Dengan maklum balas positif itu, Azmi semakin yakin, beliau mampu menjadikannya baja tersebut sebagai produk yang boleh dibanggakan.

Malah , beliau bercadang meningkatkan jaringan pemasaran dengan membuka lebih banyak outlet yang pada masa ini terdapat di Keratong, Kerteh, Jeli, Seremban dan Sekinchan selain di Kota Tinggi.

Beliau juga telah menghantar sampel ke Kalimantan, Indonesia untuk dicuba oleh pengguna di sana.

Lebih penting bagi bapa kepada lima anak ini, beliau berharap akan dapat mempromosikan baja tersebut di kalangan peneroka Felda dengan bantuan dan sokongan daripada pengurusan syarikat tanah rancangan itu.

Bagaiamanapun, beliau perlu meningkatkan pengeluaran dari 30 tan sebulan kepada sekurang-kurangnya 80 tan sebulan untuk mencapai sasaran tersebut.

Azmi juga akan menjalankan kajian lanjut mengenai kemungkinan baja tersebut dikeluarkan dalam bentuk serbuk.

Pada masa sama, produk tersebut yang telah pun menjalani analisis di Loji Pepandu Kejuruteraan Kimia (CEPP) Universiti Teknologi Malaysia (UTM) boleh membantu sektor pertanian ke arah lebih sihat dan mesra alam.

Ketika ini baja tersebut dikeluarkan dalam bentuk cecair isipadu satu liter berharga RM200 sebotol dan 10 liter berharga RM200.

Beliau bertuah kerana dengan moto ingin Membasahkan Bumi Malaysia dengan Baja Organik itu, Azmi mendapat sokongan daripada pekerjanya di semua peringkat termasuk menjualnya dari rumah ke rumah.

Mereka yang berminat boleh menghubungi 07-8838251 atau 017-7566550 atau emel di contact@biovisionresources.com

No comments: