Friday, July 4, 2008

KAMPUS

Pelajar baru USM digalak guna basikal


OMAR Osman (depan kiri) mengetuai acara berbasikal sebelum menyertai senamrobik beramai-ramai sempena minggu orientasi pelajar baru USM sesi 2008/09 di Pulau Pinang, semalam.


PULAU PINANG 3 Julai - Pelajar-pelajar baru yang mendaftar untuk sesi akademik 2008/09 di Universiti Sains Malaysia (USM) digalakkan menggunakan basikal sebagai pengangkutan utama mereka di dalam kampus berbanding motosikal dan kereta.

Timbalan Naib Canselornya, Profesor Madya Dr. Omar Osman berkata, saranan itu dibuat untuk memudahkan pergerakan pelajar di dalam kampus selain sebagai langkah penjimatan kerana kos penggunaannya lebih murah berbanding pengangkutan yang menggunakan minyak.

"Pihak universiti lebih menggalakkan pelajar-pelajar ini menggunakan basikal berbanding kereta ataupun motosikal kerana lebih murah dan mereka tidak perlu mengeluarkan duit untuk membeli minyak.

"Tambahan pula, penggunaan basikal adalah lebih mesra alam dan ia selaras dengan usaha universiti untuk menjaga kebersihan alam sekitar dan kampus," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita semasa mengetuai sejumlah 2,379 pelajar baru dalam acara berbasikal sebelum menyertai acara senamrobik beramai-ramai sempena Minggu Orientasi Pelajar Baru (MOPB) di USM semalam.

Tambahnya, penggunaan basikal di dalam kampus bukan sahaja lebih menjimatkan dan murah tetapi ia juga boleh membantu mengurangkan kes-kes kecurian motosikal yang sering berlaku di dalam kampus.

"Kalau pelajar-pelajar menggunakan basikal, saya yakin kes kehilangan motosikal yang pernah berlaku sebelum ini dapat dielakkan sekali gus mampu memberikan suasana harmoni di kalangan warga kampus," ujarnya.

Sementara itu, acara berbasikal dan senamrobik beramai-ramai itu merupakan julung kalinya diadakan sempena MOPB dan ia turut disertai oleh dekan-dekan serta para pensyarah USM.

Jelas Omar lagi, program itu turut membawa mesej kesihatan kepada para pelajar kampus melalui aktiviti riadah yang boleh dilakukan kerana persekitaran USM sendiri amat sesuai.

No comments: